Ngày 1 tháng 8 năm 2021
Bách Hoá Xanh: Doanh thu nửa đầu năm tăng 42% lên hơn 13.360 tỷ đồng, tháng 7 đang phục vụ đến 1 triệu lượt khách/ngày
Đầu tư Thế giới Di động (MWG) vừa công bố tình hình kinh doanh nửa đầu năm 2021. Trong đó, chuỗi Bách Hoá Xanh (BHX) ghi nhận doanh thu hơn 13.360 tỷ đồng, tăng 42% so với cùng kỳ.
Riêng tháng 6/2021, BHX vượt mốc doanh thu 2.700 tỷ đồng, tăng 7% so tháng 5 và tăng 69% so với cùng kỳ năm trước. Doanh thu trung bình trên mỗi cửa hàng trong tháng 6 đạt hơn 1,4 tỷ đồng. Với kết quả này, BHX tiếp tục cải thiện biên EBITDA nhưng vẫn đang ghi nhận lỗ ở cấp độ công ty.
Nửa đầu năm qua, kênh BHX online ghi nhận số lượng đơn hàng gấp 5 lần và doanh thu gấp 4,4 lần so với cùng kỳ năm trước. Sau một năm Công ty đầu tư nguồn lực để phát triển kênh này, BHX online đang phục vụ từ 8.000 đến 10.000 đơn hàng mỗi ngày tại 23 tỉnh thành.
Theo Iprice, BHX online hiện đang đứng thứ 10 và là website chuyên bán lẻ thực phẩm và hàng tiêu dùng duy nhất có mặt trong Top 50 Bản đồ Thương mại Điện tử Việt Nam.
Tại thời điểm 30/6/2021, chuỗi BHX có tổng cộng 1.888 điểm bán (tăng 37 cửa hàng trong tháng 6) tại 25 tỉnh thành. Theo phạm vi phân bố, 70% số cửa hàng hoạt động ở tỉnh, so với tỷ lệ 67% cùng kỳ năm trước. Theo loại cửa hàng, hơn 45% số cửa hàng có diện tích từ 300m2 trở lên, so với tỷ lệ 17% vào cuối tháng 6/2020.
Đến cuối tháng 6/2021, chuỗi có 435 cửa hàng diện tích từ 500m2 trở lên. Theo thời gian hoạt động, gần 80% số cửa hàng đã hoạt động tối thiểu 12 tháng (khai trương trước 1/7/2020).
Được biết, dịch bệnh bùng phát mạnh khiến Tp.HCM và các tỉnh phía Nam tiến hành giãn cách xã hội: điều này đem lại cơ hội cực lớn cho các đơn vị cung cấp thực phẩm khi nhu cầu tích lũy tăng đột biến.
Dù vậy, BHX thời gian qua vướng vào lùm xùm tăng giá bán, cùng một số bất cập về niêm yết giá cũng như chất lượng sản phẩm đã tác động không ít đến tình hình kinh doanh của Công ty. Phía BHX trong lần phản hồi gần nhất thừa nhận trong lúc áp lực cầu thị trường tăng cao, khối lượng công việc lớn thì sai sót khó tránh khỏi và BHX đã khắc phục ngay, đồng thời đưa ra thông điệp trong ngày 21/7 là hoàn trả mọi chênh lệch thiệt hại, tặng khách hàng thêm 100.000 đồng/lần mua hàng.
"Trong tháng 7, việc được phục vụ từ 800 ngàn đến 1 triệu lượt khách hàng trung bình mỗi ngày vừa là cơ hội lớn vừa là thách thức cho vận hành của BHX. Khi nhu cầu tiêu dùng, nguồn cung và cả cách thức cung ứng hàng hóa đồng loạt thay đổi một cách đột ngột nhưng nhân lực thì có giới hạn chưa thể đáp ứng kịp tải công việc, nhiệm vụ nhập hàng và đưa hàng lên kệ nhanh nhất có thể được ưu tiên tập trung nguồn lực. Do đó, những thiếu sót trong quá trình phục vụ khách hàng là điều không thể tránh khỏi và BHX đang cố gắng rà soát để xử lý", phía BHX tiếp tục bày tỏ.
Để tri ân sự thông cảm và ủng hộ của khách hàng, BHX đặt mục tiêu nỗ lực tìm kiếm nguồn cung với giá cả ổn định nhằm đáp ứng đủ nhu cầu sản lượng cho người tiêu dùng. BHX đã và đang tăng cường các biện pháp kiểm soát rủi ro dịch bệnh và chấn chỉnh những điểm chưa chính xác trong khâu vận hành để cải thiện chất lượng dịch vụ.
August 1, 2021
Bach Hoa Xanh: Revenue in the first half of the year increased by 42% to more than 13,360 billion VND, serving up to 1 million visitors/day in July
Mobile World Investment (MWG) has just announced its business situation in the first half of 2021. In which, Bach Hoa Xanh chain (BHX) recorded a revenue of more than VND 13,360 billion, up 42% over the same period.
In June 2021 alone, BHX surpassed the revenue milestone of VND 2,700 billion, up 7% compared to May and up 69% over the same period last year. The average revenue per store in June reached more than 1.4 billion dong. With this result, BHX continues to improve its EBITDA margin but is still recording losses at the corporate level.
In the first half of the year, the online BHX channel recorded 5 times the number of orders and 4.4 times the revenue compared to the same period last year. After one year the company invested resources to develop this channel, BHX online is serving from 8,000 to 10,000 orders per day in 23 provinces.
According to Iprice, BHX online is currently ranked 10th and is the only website specializing in food and consumer goods retailing in the Top 50 Vietnam E-commerce Map.
As of June 30, 2021, the BHX chain has a total of 1,888 points of sale (an increase of 37 stores in June) in 25 provinces. By distribution, 70% of stores operate in the province, compared to 67% in the same period last year. By store type, more than 45% of stores have an area of 300m2 or more, compared with 17% at the end of June 2020.
By the end of June 2021, the chain has 435 stores with an area of 500m2 or more. According to the operating time, nearly 80% of the stores have been in operation for at least 12 months (opened before July 1, 2020).
It is known that the strong outbreak of the disease caused Ho Chi Minh City and the southern provinces to implement social distancing: this presents a huge opportunity for food suppliers when cumulative demand spikes.
However, BHX has been entangled in the scandal of increasing selling prices in the past time, along with some shortcomings in price listing as well as product quality, which has greatly affected the business situation of the Company. In the last response, BHX side admitted that while the market demand pressure is high and the workload is large, errors are inevitable and BHX has immediately corrected it, and given the message on July 21: refund all damage difference, give customers an extra 100,000 VND/time of purchase.
"In July, serving from 800,000 to 1 million customers on average per day is both a great opportunity and a challenge for BHX's operations. When it comes to consumer demand, supply, and how it is supplied, The response to goods changes suddenly, but the human resources are limited and cannot meet the workload, the task of importing goods and putting goods on the shelves as quickly as possible is prioritized to focus resources. , shortcomings in the process of serving customers are inevitable and BHX is trying to review and handle", BHX continued to express.
In order to appreciate the understanding and support of customers, BHX aims to strive to find a supply source with stable prices to meet the demand for output for consumers. BHX has been strengthening measures to control disease risks and correcting inaccuracies in operation to improve service quality.
|
|